Fin hy + smink = sant? Del 1 Rengöring

Jag har hört så otroligt många som ständigt säger:
"Jag vill inte sminka mig med foundation och sån för jag får så ful hy"
Detta är inte sant för fem öre, anleningen till att man kan få massa blemmor och finnar när man sminkar sig kan vara för dålig rengöring eller ofräscha redskap.
Kom ihåg!
Sminksvampar ska bytas minst två gånger i veckan och penslar ska tvättas helst varje dag!
Jag själv tvättar mina borstar med diskmedel eller något bakteriedödande.

Sedan nummer två är såklart bra hudrengöring!
Jag har tre steg på morgonen!

Steg1



En olivskrub som är skonsam mot huden men ändå tar bort alla bakterier.
Skrubba tillsammans med ljummet vatten

Jag använder Olive body skrub från home spa

Steg2

Dessa två använder jag från Garnier för normal till blandad hy.

En enkel toner (ansiktsvatten) som jag sveper över ansiktet, denna lugnar även huden och motverkar rodnad vilket är bra för många av oss har lite känslig vinterhy.
Sedan smörjer jag in ansiktet med hudkrämen som är en av de få krämer jag tål.
Krämen måste få torka in ordentligt innan man börjar lägga basen från sminket.

Tips!
  • Sätt upp håret och använd gärna ett hårband för att få bort småhår!
  • När du skrubbar, skrubba mjukt och i små cirklande rörelser, detta boostar blodcirkulationen.
  • När du har tvättat ansiktet med ansiktsvatten så badda försiktigt ansiktet torrt.
  • Porerna är öppna efter skrubbandet och är väldigt känsliga.
  • Ansiktsvattnet ska stänga dem och om man gnuggar finns det risk att det börjar blöda om inte porerna är stängda ordentligt.
Fortsättning följer!

Kommentarer
Postat av: marina

Äntligen en till som har förstått det där med att foundation e till för att göra hyn bättre! Den skyddar ju mot att bla. luftföroreningar kan tränga djupt ner i porerna. En bra foundation förorenar inte o täpper heller inte igen porerna. Dock är det många som slarvar med kvällsrengöringen och därmed trycker in föroreningar o foundation ordentligt i porerna... Ajabaja säger jag bara... Gör man så e de inte konstigt om man får finnar o allmänt dålig hy.. Väntar på del 2 med spänning :-)

2010-12-07 @ 14:10:06

Lämna din åsikt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Din blogg:

What do you need to say?:

Trackback
RSS 2.0